
Lze si doplnit vzdělání i v dospělém věku?
Jednou z důležitých vÄ›cà je bezesporu vzdÄ›lánÃ. Pokud chceme zÃskat dobÅ™e placenou práci, aniž bychom se pouÅ¡tÄ›li do riskantnÃho podnikánÃ, pak nám zkrátka nic jiného nezbude. Bohužel si to mnoho z nás v mládà neuvÄ›domà a volà tu nejsnazšà cestu. Pak to musÃme dohánÄ›t v dospÄ›losti.
Â
To pÅ™inášà otázku, zda je skuteÄnÄ› možné, abychom si jej dokázali doplnit i ve starÅ¡Ãm vÄ›ku. Proti tomu totiž stojà hned nÄ›kolik faktorů, které nám mohou studium na stÅ™ednà Äi vysoké Å¡kole znaÄnÄ› ztÞit.
Â
Â
TÃm prvnÃm je, že chodÃme do zamÄ›stnánÃ. Nemáme tedy ani zdaleka tolik Äasu na to, abychom se uÄili. NavÃc nás to Äasto vyÅ™azuje z dennÃho studia. To může být problém, neboÅ¥ napÅ™Ãklad maturitu si Äasto dálkovÄ› udÄ›lat nelze, zvláštÄ› pokud zaÄÃnáme se stÅ™ednà školou od zaÄátku a nedÄ›láme si nástavbu.
Â
K tomu se také pÅ™idává spoleÄenský fakt, že chodÃme v podstatÄ› do Å¡koly s lidmi mnohem mladÅ¡Ãmi, než jsme my. To samozÅ™ejmÄ› na sebevÄ›domà nepÅ™idá, a znaÄnÄ› to snižuje ochotu do Å¡koly chodit. I to je dalšà z důvodů, proÄ dospÄ›là preferujà dálkové vzdÄ›lávánÃ.
Â
Â
OvÅ¡em potÅ™eba je zmÃnit také fyzické obtÞe, které pÅ™i uÄenà máme. JednoduÅ¡e Å™eÄeno, ÄÃm staršà jsme, tÃm hůře si mozek vytvářà nová neuronová spojenÃ, Äili nám vÄ›ci hůře „lezou do hlavy“. To je ostatnÄ› také důvod, proÄ napÅ™Ãklad staršà lidé majà takové problémy s modernÃmi technologiemi.
Â
Když už je Å™eÄ o starÅ¡Ãch lidech, je potÅ™eba zmÃnit i takzvané univerzity tÅ™etÃho vÄ›ku, které jsou zaměřeny na seniory. Zde je potÅ™eba uvést, že navzdory jejich názvu se nejedná o žádné vysoké Å¡koly. V podstatÄ› jde jen o doplňkovou aktivitu pro důchodce, kde se uÄà ovládat pÅ™edevÅ¡Ãm základnà modernà technologie, jako napÅ™Ãklad poÄÃtaÄ a internet. To se jim samozÅ™ejmÄ› může vždy hodit, avÅ¡ak rozhodnÄ› bychom to nemÄ›li srovnávat s klasickou univerzitou.
Â
Ukazuje se tedy, že vzdÄ›lávánà v dospÄ›losti je nejen nároÄnÄ›jÅ¡Ã, ale také ménÄ› efektivnÃ. UÄit bychom se tedy mÄ›li dokud jeÅ¡tÄ› můžeme.