Vzdělání

Lze si doplnit vzdělání i v dospělém věku?


Jednou z důležitých věcí je bezesporu vzdělání. Pokud chceme získat dobře placenou práci, aniž bychom se pouštěli do riskantního podnikání, pak nám zkrátka nic jiného nezbude. Bohužel si to mnoho z nás v mládí neuvědomí a volí tu nejsnazší cestu. Pak to musíme dohánět v dospělosti.

 

To pÅ™ináší otázku, zda je skuteÄnÄ› možné, abychom si jej dokázali doplnit i ve starším vÄ›ku. Proti tomu totiž stojí hned nÄ›kolik faktorů, které nám mohou studium na stÅ™ední Äi vysoké Å¡kole znaÄnÄ› ztížit.

 

dÄ›ti se uÄí snadnÄ›ji než dospÄ›lí

 

Tím prvním je, že chodíme do zamÄ›stnání. Nemáme tedy ani zdaleka tolik Äasu na to, abychom se uÄili. Navíc nás to Äasto vyÅ™azuje z denního studia. To může být problém, neboÅ¥ například maturitu si Äasto dálkovÄ› udÄ›lat nelze, zvláštÄ› pokud zaÄínáme se stÅ™ední Å¡kolou od zaÄátku a nedÄ›láme si nástavbu.

 

K tomu se také pÅ™idává spoleÄenský fakt, že chodíme v podstatÄ› do Å¡koly s lidmi mnohem mladšími, než jsme my. To samozÅ™ejmÄ› na sebevÄ›domí nepÅ™idá, a znaÄnÄ› to snižuje ochotu do Å¡koly chodit. I to je další z důvodů, proÄ dospÄ›lí preferují dálkové vzdÄ›lávání.

 

tabule s uÄivem

 

OvÅ¡em potÅ™eba je zmínit také fyzické obtíže, které pÅ™i uÄení máme. JednoduÅ¡e Å™eÄeno, Äím starší jsme, tím hůře si mozek vytváří nová neuronová spojení, Äili nám vÄ›ci hůře „lezou do hlavy“. To je ostatnÄ› také důvod, proÄ například starší lidé mají takové problémy s moderními technologiemi.

 

Když už je Å™eÄ o starších lidech, je potÅ™eba zmínit i takzvané univerzity tÅ™etího vÄ›ku, které jsou zaměřeny na seniory. Zde je potÅ™eba uvést, že navzdory jejich názvu se nejedná o žádné vysoké Å¡koly. V podstatÄ› jde jen o doplňkovou aktivitu pro důchodce, kde se uÄí ovládat pÅ™edevším základní moderní technologie, jako například poÄítaÄ a internet. To se jim samozÅ™ejmÄ› může vždy hodit, avÅ¡ak rozhodnÄ› bychom to nemÄ›li srovnávat s klasickou univerzitou.

 

Ukazuje se tedy, že vzdÄ›lávání v dospÄ›losti je nejen nároÄnÄ›jší, ale také ménÄ› efektivní. UÄit bychom se tedy mÄ›li dokud jeÅ¡tÄ› můžeme.