
Je maturita dnes příliš snadná?
ZávÄ›rem stÅ™edoÅ¡kolského studia je obvykle maturitnà zkouÅ¡ka. Ta se skládá z pÃsemné, praktické a ústnà Äásti, pÅ™iÄemž aby student proÅ¡el, nesmà v žádné z nich mÃt horÅ¡Ã známku než 4. Je vÅ¡ak pravdou, že v poslednÃch letech maturity proÅ¡ly mnoha zmÄ›nami, pÅ™edevÅ¡Ãm pak standardizacà dÃky CERMATu.
Â
AÄkoliv studenti si vÄ›tÅ¡inou stěžujà na obtÞnost, naprostá vÄ›tÅ¡ina dospÄ›lých je pÅ™esvÄ›dÄena, že dnes jsou tyto zkouÅ¡ky pÅ™ÃliÅ¡ snadné, a to pÅ™edevÅ¡Ãm kvůli vysokému poÄtu studentů, kteřà je udÄ›lajÃ. Ukazuje se vÅ¡ak, že situace nenà ani zdaleka tak jednoduchá.
Â
Â
Ano, pro gymnaziálnà obory se situace zjednoduÅ¡ila, neboÅ¥ maturitnà otázky se pro nÄ› staly snazÅ¡Ãmi. PÅ™esný opak vÅ¡ak nastal u odborných oborů, kde se nevÄ›nujà ani tak vÅ¡eobecným znalostem, jako spÃÅ¡e odborným pÅ™edmÄ›tům ve snaze pÅ™ipravit své absolventy na výkon urÄitého povolánÃ. Ti pak majà s tÄ›mito otázkami mnohem vÄ›tÅ¡Ã problémy.
Â
Je to koneckonců vidÄ›t i na statistikách, kdy z Äeského jazyka a matematiky, dvou pÅ™edmÄ›tů které proÅ¡ly nejvÄ›tÅ¡Ã standardizacÃ, neprojde vÄ›tÅ¡Ã poÄet maturantů z odborných oborů, a naopak je složà podstatnÄ› vÄ›tÅ¡Ã poÄet gymnazistů.
Â
Â
Je totiž faktem, že souÄasné maturitnà otázky nejsou koncipovány s ohledem na rozdÃlnou výuku v různých typech Å¡kol. Je totiž jasné, že ekonomické lyceum se nebude až tak do hloubky zabývat ÄeÅ¡tinou, zatÃmco na gymnáziu se studujà v podstatÄ› vÅ¡echny pÅ™edmÄ›ty, aby mÄ›l student otevÅ™eny dveÅ™e na vysokou Å¡kolu.
Â
Co se s tÃm dá dÄ›lat? Pravdou je, že Å™eÅ¡enà nenà mnoho. SamozÅ™ejmÄ›, mohli bychom se vrátit ke starému systému, avÅ¡ak k tomu nenà pÅ™ÃliÅ¡ vůle. A navÃc ani ten nebyl bez chyby. Bylo by tedy nutné najÃt nÄ›jaký jiný, k Äemuž vÅ¡ak nejsou prostÅ™edky.
Â
Zdá se tedy, že pro nejbližšà obdobà to nevypadá pro maturanty nijak slavně. Budou se zkrátka muset připravit na to, že zde nebude ani tak záležet na inteligenci a schopnostech studenta jako na tom, kterou školu vystuduje. A to je obrovská škoda.